fbpx

MANIFEST #ÚLTIMCONCERT

2 de novembre de 2020 XARXA

Les sales de concerts estem vivint, sens dubte, la situació més crítica i mai experimentada del sector fins el moment.

La desaparició de les sales és ja una trist realitat causada per la pandèmia, però sobretot per la manca d’acció i voluntat política de l’administració que en aquest moment no és lo suficientment conscient de que, com un dels sectors més afectats per la crisis on la majoria dels espais no han pogut obrir encara les seves portes, necessitem una atenció proporcional al nostre grau d’afectació si no volem trobar-nos amb un empobriment i desertificació cultural del nostre territori que, per desgràcia, pot ser irreversible. 

Fa quasi vuit mesos que pràcticament el 100% de les sales estan tancades i sols algunes poden fer concerts en directe, amb una dràstica reducció de la capacitat condicionada per la distància física, que redueix els seus aforaments a menys del 30% i amb la prohibició d’exercir l’activitat natural del ball que caracteritza la majoria d’elles. 

El grau d’incidència de la pandèmia en l’activitat d’aquest sector, en comparació amb altres, és dels més elevats, algo que es contradiu amb la manca de capacitat per interlocutar amb les administracions i amb la quasi inexistent ajuda que rep per tractar de paliar aquests efectes. 

La gran majoria de les sales no podran sobreviure en aquestes condicions d’endeutament progressiu més enllà del 2020, tret que puguin recuperar la seva activitat en condicions mínimes que no provoquen més pèrdues que les actuals, o que l’administració escolti les mesures de xoc que es proposen per reduir els gastos mensuals i que assignen ajudes econòmiques per compensar les pèrdues adquirides fins el moment. 

Com que l’activitat de les sales es desenvolupa en un espai específic que requereix una important inversió en insonorització, equips tècnics i un gran volum de treballadors, i que aquesta activitat està vinculada a una llicència municipal que per inactivitat pot desaparèixer a causa de la seva caducitat, i que no es concedeixen noves llicències en la gran majoria de municipis del país, la desaparició de les sales pot convertir-se en un fet irreparable. 

D’altra banda, la situació de crisis general i la precarietat econòmica en la que ja es troben moltes sales està fent aflorar ofertes de fons d’inversió buitre disposats a comprar llicències a baix preu amb una clara intenció d’especular i generar altre tipus d’activitats, molt més rentables que la música en viu i la programació artística, fet que pot contribuir a deixar el territori sense alguns espais culturals essencials pel naixement i l’evolució de la carrera dels artistes locals. 

És absolutament necessari que s'estableixin unes mesures d'hibernació de les despeses i un sistema de compensacions econòmiques proporcionals al grau d’afectació que el sector està patint des de fa 8 mesos, de manera que ajudin a les sales a poder sobreviure sense activitat mentre durin les restriccions, de la mateixa forma que és imprescindible que s’equipare l’activitat de les sales de concerts a la de la resta d’equipaments culturals com cinemes i teatres perquè quan les condicions epidemiològiques ho permetin, puguin obrir complint amb les mateixes mesures sanitàries que estableixen els protocols de les arts escèniques.

Ens agradaria que l’administració entenguera que el treball de sales que ofereixin una programació artística i musical estable de proximitat durant tot l’any, és un bé cultural del país i que poder dispondre d’espais on el ball i la música actuen com a nexe que amalgama la capacitat de gaudir, relacionar-se i enriquir-se social i culturalment, no sols és una necessitat que gran part de la població tenim en diferents moments de la nostra vida, sino un servei que hem d’oferir i un dret essencial de la ciutadania, que ha d’estar garantit.

SI VOLS ESTAR ASSABENTAT/DA DELS PROPERS CONCERTS I ACTIVITATS.

Subscriu-te al newsletter!

Al subscriure't, declares haver estat informat de les condiciones sobre protecció de dades personals, acceptant i consentint el tractament automatitzat dels mateixos per part de www.casadelamusica.cat
© 2020 CASES DE LA MÚSICA POPULAR